Thomas Gerwin – kompozytor i instrumentalista, od wczesnej młodości improwizował, następnie – od 1972 roku zajmował się muzyką elektroniczną. Później odbył fachowe studia kompozytorskie u Erharda Karkoschki i Davida Masona. Od 1990 roku intensywnie pracuje w dziedzinie muzyki radiowej i soundscape composition. W 1993 roku był współzałożycielem WFAE. W swoim berlińskim studiu tworzy utwory koncertowe, jak również performanse i instalacje. Jako środki wyrazu wykorzystuje media i eksperymentuje z nowymi sytuacjami odbioru muzyki. Wydaje u Ricordiego i w Neue Musik Verlag. Jest kierownikiem różnych zespołów, jak również festiwali: Internationale Klangkunstfest Berlin (2004-2018) i intersonanzen w Poczdamie (od 2017). Zdobył wiele nagród kompozytorskich i stypendiów, a jego utwory były wykonywane i emitowane w mediach na całych świecie.
źródło: www.thomasgerwin.de
*
Główny temat kompozycji ujęty jest klasycznie jako melodia z akompaniamentem. W pierwszej części akcję muzyczną tworzą ruchliwe figury fletu i saksofonu poruszające się na tle statycznego towarzyszenia smyczków. Interakcja obu instrumentów dętych „budzi” smyczki, które dołączają się do gry, tworząc wspólnie z nimi zrównoważoną fakturę kwartetową. Zupełnie inną brzmieniowość ma część druga. Jest ona gęstą pod względem rytmicznym tkaniną dziewięciogłosowych akordów współtworzonych przez głośno grające instrumenty akustyczne oraz wcześniej nagrane figury akordowe. Trzecia część prezentuje materiał pierwszej w ruchu raka, przy czym instrumenty zamieniają się rolami i grają w odmiennym rytmie. Kompozycja jest napisana w ścisłej technice dwunastotonowej, wykorzystującej serie wertykalne, kompleksy dwunastotonowe, klastery oraz zamianę głosów na krótkich odcinkach.
Thomas Gerwin
Komentarz zaczerpnięty z programu koncertu festiwalu intersonanzen w Poczdamie, 2022